Koninklijke wachtkamers

Nederland heeft vier koninklijke wachtkamers. De wachtkamer van het voormalige station Den Haag Staatsspoor is in 1972 ontmanteld en is sinds 2005 te zien in het Spoorwegmuseum in Utrecht. De andere drie koninklijke wachtkamers bevinden zich in de stations van Amsterdam CS, Den Haag en Baarn. In Apeldoorn was ooit ook een koninklijke wachtkamer. Deze werd in 1976 gesloopt, omdat deze nooit meer werd gebruikt. Voor vorsten was de ontwikkeling van de trein zeer interessant. De trein veranderde de manier waarop deze vorsten hun rijk regeerden. Ineens was het mogelijk om naar de uithoeken van het koninkrijk te reizen en zichzelf aan het volk te tonen. Koningin Beatrix heeft ook nog altijd een eigen koninklijk rijtuig. De koninklijke wachtkamers op de drie stations zijn voortaan ook toegankelijk voor het ‘gewone publiek’

Koninklijke wachtkamers; Amsterdam CS Koninklijke wachtkamers

In 1881 is het stationsgebouw van het Centraal Station in Amsterdam ontworpen door architect P.J.H. Cuypers uit Roermond. In zijn bouwstijl zijn veel invloeden uit de Middeleeuwen te herkennen. De Amsterdammers gaven het station de bijnaam de “Kathedraal”. De Koninklijke wachtkamer bevindt zich in het oostelijke hoekpaviljoen. Op de gevel prijken de koninklijke wapens en een stenen beeld van de Wapendrager des Konings. Verschillende ornamenten verwijzen naar het koninklijke huis. In het bijzonder Willem III en Emma, de regerende vorsten. Ook binnenin is de wachtkamer gedecoreerd met koninklijke familiewapens.

De koninklijke reizigers kunnen in de entreehal vanuit hun vervoersmiddel de monumentale trap bestijgen. Deze brengt ze weer naar perronniveau. Een verguld smeedijzeren hek scheidt de wachtruimtes van het perron. Alles wat u in de wachtruimte aantreft, zoals meubels, marmeren schouw, lampen en vloerkleden, is origineel. Het gehele ontwerp is tot in de kleinste details doordacht. De wachtkamer is een aantal jaren geleden gerenoveerd. Het is prachtig om te zien dat de neogotische architectuur, meubels en stoffering volledig op elkaar zijn afgestemd. Het is mogelijk om onder begeleiding van een gids een bezoek te brengen aan de koninklijke wachtkamer.

Koninklijke wachtkamers; Centraal Station Baarn

Koninklijke wachtkamersIn 1874 kreeg Baarn een station aan HIJSM-lijn Amsterdam – Amersfoort. Ten behoeve van het in de buurt gelegen paleis Soestdijk werd hier een koninklijke wachtkamer gevestigd. Het stationsgebouw van Baarn kijkt uit op het Amaliapark, vernoemd naar de eerste vrouw van Prins Hendrik. Het is opgetrokken in de stijl van een chalet. Overstekende daken en bewerkte houten lijsten, de fraaie perronkap, de balkons en de vensters met bovenlichten. Het heeft nog steeds de allure van een grote villa in neorenaissance stijl.

De koninklijke wachtkamer vertegenwoordigt een stukje historie van Vorstelijk Baarn. Prins Hendrik, destijds bewoner van paleis Soestdijk, stelde bij de aanleg van de spoorlijn Amsterdam – Amersfoort in 1874 een groot stuk grond beschikbaar. Dit voor de aanleg van genoemde spoorlijn, een villapark en de bouw van een station. Daarbij werd bepaald dat er in dat station een Koninklijke Wachtkamer zou komen. Alhoewel er al sinds 1980 geen gebruik meer van gemaakt wordt door de Koninklijke familie, wordt de monumentale wachtkamer in ere gehouden.

Koninklijke wachtkamers; Centraal Station Den Haag Holland SpoorKoninklijke wachtkamers

Bij de opening op 5 oktober 1893 door prinses Wilhelmina en koningin-regentes Emma, werd deze koninklijke wachtkamer een ‘sieraad voor de residentie’ genoemd. Het is een uniek voorbeeld van het cultureel erfgoed van de Spoorwegen. De wachtkamer is ontworpen door de spoorarchitect D.A.N. Margadant. De talrijke versieringen in het interieur van het Koninklijk Paviljoen met hun drukke vormen zijn tot in detail zijn bewerkt. De wachtkamer behoort tot de best bewaarde voorbeelden van de toen overheersende neorenaissance-architectuur.

 

De NS heeft een website ontwikkeld met 360 graden-foto’s van de verschillende vertrekken. U kunt zo virtueel wandelen door de bijzondere wachtkamers. Naast de schitterende beelden is er ook informatie over de ruimtes te vinden, bijvoorbeeld de historie van het station en de wachtruimtes.