Het Scheepvaartmuseum

Afgelopen week heb ik met een groep buitenlandse studenten een bezoek gebracht aan Amsterdam. We hebben op deze dag onder andere Het Scheepvaartmuseum bezocht. Zowel voor hen als voor mij een bijzonder bezoekje, vandaar deze blog over dit museum.

Het Scheepvaartmuseum Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum is een museum in Amsterdam dat de op één na grootste maritieme collectie in de wereld in bezit heeft. Er zijn 300.000 objecten te bezichtigen die afkomstig zijn van verzamelaars, liefhebbers en rederijen uit de maritieme wereld. Het gebouw dateert uit 1656.  In 1795 stichtte Napoleon Bonaparte de nationale marine en werd het Zeemagazijn een pakhuis voor de marine. Het Zeemagazijn werd een pakhuis voor de marine tot begin. Dit bleef zo tot begin jaren zeventig van de 20e eeuw.

Het ontstaan van de VOC

Aan de steiger bij het museum ligt een replica van het VOC-schip Amsterdam uit 1990. Het originele schip dat dateert uit 1749. Het schip, dat al verging op zijn eerste reis, is het pronkstuk van het museum.

De VOC, Vereenigde Oostindische Compagnie werd in 1602 opgericht. Het was een Nederlandse Handelsonderneming dat handelde in specerijen die je niet of moeilijk in Europa kon verkrijgen en was het enige bedrijf dat handel mocht voeren met Oost-Indië, Azië.. Voordat de VOC werd opgericht, bestonden er in Nederland al verschillende handelsorganisaties. Politicus Johan van Oldenbarneveld stelde een wet in waarin alle compagnieën (handelsorganisaties) een grote compagnie moesten worden. 6 Van de compagnieën vormden de Verenigde Oost-Indische compagnie.

Producten en slavernij

Rijk beladen met koloniale waar, zoals peper en nootmuskaat, keerden hun schepen terug uit de Oost. Niet ten onrechte zijn peper en de VOC bijna synoniemen van elkaar. In Azië had de VOC een tekort aan arbeidskrachten en daarom werden slaven ingezet. Zij moest de schepen laden en lossen of werden ingezet bij de bouw van pakhuizen en kantoren. Slaven die privé-eigendom waren werden ingezet voor het huishouden.  Een andere Compagnie, de West Indische Compagnie (WIC) hield zich bezig meteen  trans-Atlantische slavenhandel tussen Afrika en Amerika. De jaarlijkse gemiddelden bij het VOC waren hooguit 100 slaven bij het WIC ging dat om wel 3000 slaven.

Einde VOC

Tussen 1780 en 1784, tijdens de Engels-Nederlandse oorlog, werden door Engeland volle handels-schapen gekaapt en veel handelsposten ingenomen waardoor de VOC veel verlies leed.  De VOC hield officieel op te bestaan op 31 december 1799

De zeventiende eeuw gaat de geschiedenisboeken in als de glorietijd van Nederland. De handel bloeide en Nederland werd een van de rijkste en machtigste landen van de wereld. Zonder de scheepvaart was het nooit zover gekomen.

 

Wil je ook een keer een bezoekje brengen aan Het Scheepvaartmuseum kijk dan op de website voor meer informatie.

Wat nog meer te doen in Amsterdam:

One Response

  1. De wallen - Nederlandinfoblog.nl
    De wallen - Nederlandinfoblog.nl juli 26, 2016 at 9:13 am |

    […] Scheepvaartmuseum […]

Leave a Reply